tisdag, mars 24, 2009

Blommor!

Nu har jag köpt blommor! Det blev en vit orkidé och två fetbladsväxter (minns inte vad hon sa att dom hette, men tydligen kan dom inte bara stå där utan blomma också!).

Det ska bli spännande att se hur de trivs hos mig, jag är ju inte världsbäst med blommor. Men jag måste i alla fall hitta på några fräsiga namn till mina växter (Adeliinas knep för att hålla dem levande lite längre). Nåt förslag?


Jag kom precis på att jag nog ska ha skrivit en text till torsdagens retoriklektion. Gaah! Varför fungerar inte mitt minne för!?!? Så det ska jag ägna de närmaste timmarna åt. Sen ska jag träffa J och gå på bingohall och spela bingo. Det ska bli spännande för nåt sånt har jag aldrig gjort förut!

Men först ska jag maila ett par viktiga mail!

Vad konstigt väder det är förresten! Världens aprilväder med blåst, snö och sol om vartannat! Jag promenerade från skolan till fridhemsplan där jag shoppade blomsen och det var verkligen jättekallt!

Jahapp, nu är det snöstorm igen! Nyss när jag tog bilderna var det ju supersoligt! Crazy!

5 kommentarer:

  1. Ett tips för att få fetbladsväxter att blomma: Låt dem torka ut ordentligt, typ snustorrt i några veckor, och ge dem sen jättemycket vatten. Tänk öken, öken, öken, och sen regntid.... Men dom kan bara blomma en eller två gånger/år. Men om dom t ex får torka över sommaren kan du leka regntid sen, så blommar dom i höst, kanske....

    SvaraRadera
  2. Jaha! Det är ditt nya liv att odla krukväxter och spela Bingo...
    Det är bra att prata med dom också jag menar krukväxterna så det nog bra att ha namn på dom. Humle och Dumle kanske för dom små och lady madonna för orkiden.
    Lycka till och kram från kikki

    SvaraRadera
  3. Spret och Pet är mitt förslag, så tycker jag dom ser ut att heta!

    SvaraRadera
  4. Tips för orkidéen är att vattna lite och en gång i veckan. När blommorna vissnar, så låt dom vissna och klipp sedan av kvisten. På så vis skjuter den nya blomskott. Har haft min i 2 år och den blommar oavbrutet. Generellt vill dom ha mycket ljus men inte så mycket direkt sol :) Lycka till! Kram Isa

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen! Jag hoppas verkligen att de funkar, för jag är så less på att alla mina blommor dör hela tiden! Återkommer med resultat!
    (Och att vattna lite och ganska sällan blir nog inget stort problem)

    SvaraRadera