fredag, februari 05, 2010

Ger upp min kära VHS?!!

Är det dags att ge upp nu?! I min kurs HFE (Human Factors Engineering) som jag läser pratar vi mycket om att system måste vara lättanvända och intuitiva.

Den här gamla VHSen som jag har, enkom för att spela in Melodifestivalen en gång (eller, ja, 6 ggr)/år, varför är den så svår att programmera?? Den enda video som har varit lätt att programmera var vår första, den som hade ShowView. (Oh, det ska jag wikipedia imorgon på jobbet, har alltid undrat hur det fungerar!!!)

Men nu går det liksom inte längre. Jag har inte kopplat om den sen den fick en ny scartsladd för nåt halvår sen (eller om det rent av var förra året) och jag har använt den och sett på Kenny Starfighter (tror jag) sen sist, men nu vill den bara inte fungera. Den visar ingen bild!

Är VHS ute eller?! :-P

Nej, jag ger nog upp på den här! Jag skäms över att säga det. Dels för att grejen med att programmera videon alltid har varit min grej. Dels för att jag och videon var ett för sisådär en 12 år sedan, jag visste precis hur långt jag skulle spola på varenda band för att komma precis dit jag ville. Och dels för att det här med Melodifestivalen också alltid varit en grej för mig. Jag har ju alltid spelat in det och tittat, no matter what, när jag har kommit hem från jobbet. Och har jag åkt direkt på galej har jag forcerat mig själv till att inte få reda på något resultat tills dess att jag ser det själv med egna ögon.

Men detta är jag alltså redo att ge upp nu, och se reprisen på söndag eller måndag kväll. VART ÄR VÄRLDEN PÅ VÄG?!


På tal om VHS förresten. Häromveckan var jag ju på Excitera Entrepreneurshipday och där talade Voddlers VD. Han sa något intressant som jag tänkt på, minns inte exakt vad det var han sa, men han pratade om att man i framtiden inte kommer att köpa film på DVD längre. Det har jag ju iofs nästan aldrig gjort, men så tänkte jag vidare på det där och tänkte på VHS-kassetterna, alla 26 st Lisas Band som ligger i en kartong någonstans i Härnösand. Då var det lite tvärt om, då när jag spelade in allt det där som finns där. Jag ville liksom plocka ut det ur tvn och kunna ta på det, rent fysiskt liksom. Och där ligger ju till exempel Melodifestivalen från 1995, Rederiet från 1994 och det allra första Skilda Världar-avsnittet. Så är det ju uppenbarligen inte längre. Musik finns på Spotify, dvs inte ens på hårddisken. Filmer finns visserligen på hårddisken, men det är ju bara för att Voddler inte fungerar på mitt operativsystem ännu (och för att Voddler bara är i sina ungdoms dagar).

Men ändå är det så många (20-30 personer/dag) som frågar efter en skivaffär i Kista. Jag tycker att det är konstigt! Dom blir arga för att det inte finns.



Och slutligen, på måndag kommer vi troligtvis att lotta ut en Voddlerinvite på EcoWash-bloggen!! Missa inte detta tillfälle!!!

3 kommentarer:

  1. Men darling, har du missat SvtPlay?? Du kan ju se schlagret när du vill och huuuuur många gånger du vill, och snabbspola förbi allt ointressant!

    SvaraRadera
  2. Men herregud, SÅ efter är jag ju inte. Men dom brukar ju inte lägga ut det där ju! Due to the inte-spela-låtarna-innan-finalen-regeln... JU!

    SvaraRadera
  3. Ahaa - ja jag tänkte väl... Men det där att dominte lägger ut låtarna visste jag inte...

    SvaraRadera