lördag, januari 08, 2011

Minst sagt på tiden!

På måndag har jag ju två tentor, en i Ljud och Vibrationer som är en kurs jag läste på hösten 2007 och en i Elektroteknik, en kurs jag läste på våren 2007. Ljud&vibben fattade jag ganska bra då när det begav sig, hade bara lite otur på tentan. Men elektron har jag verkligen aldrig förstått, liksom aldrig fått en känsla för hur det fungerar över huvud taget!

Tills igår.

Tack vare Kati hittade jag en länk till föreläsningar från MIT med en lärare som förklarar så man förstår. Tänk om jag hade haft den då för fyra år sen när det begav sig, då hade jag ju kickat ass i elektro! Nu har jag liksom två dygn på mig att se igenom 25 föreläsningar och dessutom lära mig dem, och samtidigt lära mig hela ljud&vibben.
Den största frågan är dock hur jag har kunnat vara så lat att jag under mina 5,5 år på KTH ägnat min hela energi till just de kunskaper lärarna försökt förmedla just där och då och inte orkat se mig om i världen. Det finns ju uppenbarligen mycket bättre lärare på andra skolor, vars föreläsningar ligger uppe på webben gratis att titta på. Det fiffiga är ju liksom att många kurser innehåller exakt samma saker vart än i världen man läser dem.

Bra Lisa, att inse det här två dagar innan du kan vara helt klar civilingenjör... :P Men bara för att jag får en examen kommer jag att vara fullärd, något säger mig att jag kommer att behöva repetera vissa kunskaper när jag väl börjar jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar